10.05.2024

Ochwat u konia – przyczyny i objawy

Ochwat to jedna z najczęściej występujących chorób u koni. Jest groźnym schorzeniem – w skrajnych przypadkach kończącym się śmiercią zwierzęcia.

Ochwat – jakie są przyczyny i możliwe skutki występowania choroby?

Podłożem choroby jest aseptyczne zapalenie tworzywa kopytowego. W przebiegu tego schorzenia, listewki rogowe separują się od warstwy rogotwórczej, a kość kopytowa przemieszcza się wskutek ściągania jej przez ścięgna. Ochwat u koni może wiązać się z wydzielaniem dużej ilości wysięku, a także z pojawieniem się martwicy blaszek kopytowych. W skrajnych przypadkach, kość kopytowa może nawet przebić podeszwę! Ochwat, nieleczony, może doprowadzić do tego, że chód konia będzie kulawy, a nawet do konieczności całkowitego uśpienia zwierzęcia.

Rodzaje

W praktyce wyróżnia się kilka rodzajów tego schorzenia. Po pierwsze, mamy ochwat obciążeniowy, który dotyczy najczęściej zwierząt trenowanych oraz tych które spędzają zbyt dużo czasu na jeżdżeniu po twardym podłożu. Ten typ ochwatu może rozwijać się również u koni, które podlegały bardzo długiemu transportowi, w trakcie którego musiały stać na niewielkiej powierzchni w przyczepie, a także u koni otyłych. Ochwat paszowy z kolei rozwija się wskutek nieprawidłowej diety lub przez zbyt intensywne obcowanie z trującymi roślinami. Paszowy ochwat u koni pojawia się, gdy zwierzę jest karmione zbyt dużą ilością świeżego ziarna lub, z drugiej strony, zepsutego ziarna. Ryzykowne jest tutaj również podawanie koniowi zbyt dużej ilości pokarmu oraz zbyt szybkie wprowadzenie zmian w jadłospisie. Zmiana paszy powinna następować stopniowo. Ochwat poporodowy natomiast jest schorzeniem związanym z zatrzymaniem lub niepełnym wydaleniem łożyska, gdy rozwija się zapalenie macicy. Uszkodzenie struktury chorego narządu powoduje przedostanie się toksyn do krwiobiegu i rozszerzanie się zapalenia na inne organy, w tym na kopyta.

Objawy

Ochwat jest dość charakterystyczny i stosunkowo łatwy do rozpoznania. Kopyta oraz pęciny są gorące, a podeszwa wybrzuszona. Koń w trakcie chodzenia najpierw stawia tylną część chorych kopyt, a następnie przód. Kulawizna występuje z przerwami. Dodatkowo na ścianie kopyta widać poziome pierścienie rogowe. Zwierzę dotknięte tym schorzeniem niestety cierpi ból, staje się nieaktywne, przestępuje z nogi na nogę, kładzie się. Nieprzyjemne doznania uwidaczniają się, gdy próbujemy dotknąć puszkę kopytową konia. Zwierzę wówczas gwałtownie cofa nogę i może zachować się dość gwałtownie. Gdy chore są tylko przednie nogi, koń przyjmuje pozycję podobną do siedzącego psa, zwierzę wysuwa przednie nogi do przodu, a tylne usiłuje schować pod brzuch. Często też konie dręczone ochwatem próbują oprzeć się o ścianę i mają przyspieszone tętno.

Leczenie

Jak wygląda leczenie ochwatu u konia? Liczy się tutaj przede wszystkim czas. Szybka reakcja jest kluczowym czynnikiem sprzyjającym zachowaniu życia konia. Przede wszystkim, lekarz podaje koniowi leki przeciwzapalne, które powinny przyczynić się o obniżenia tętna oraz do zredukowania bólu. W większości przypadków zwierzę dostaje też od razu antybiotyki i jest wzmacniane płynami. Podczas leczenia, koń nie może pracować, wskazane jest odpoczywanie na miękkiej wyściółce. Pomaga także chłodzenie nóg konia poprzez polewanie ich zimną wodą, okładanie lodem lub postawienie zwierzęcia w niewielkiej sadzawce z wodą. Konia należy krótko i w krótkich odstępach czasu oprowadzać, aby pobudzić krążenie w nogach.