11.04.2023

Rozwolnienie i biegunka u kota

Rozwolnienie u kota jest raczej objawem schorzenia, a nie chorobą samą w sobie. Warto wiedzieć, kiedy możemy faktycznie mówić o biegunce u kota i w jaki sposób pomóc zwierzęciu, aby nie doprowadzić przypadkowo do jego odwodnienia i osłabienia.

Biały kot perski siedzący na brązowej drewnianej powierzchni

Jakie są przyczyny kociej biegunki?

Rozwolnienie u kota należy zawsze skonsultować z weterynarzem, bowiem może mieć ono różne przyczyny. W przypadku kotów wychodzących może to być spożycie czegoś trującego na zewnątrz, nie tylko trutki, ale też toksycznych dla kotów roślin. Częstym powodem biegunki u kotów może być również zmiana pożywienia czy podawanie mu mleka krowiego, które wbrew powszechnym przekonaniom, nie jest pokarmem odpowiednich dla tych zwierząt. Rozwolnienie może być również spowodowane infekcją narządów wewnętrznych, jak trzustka czy jelita. Niezależnie jednak od powodów biegunki, zwłaszcza jeśli ma ona ostry przebieg, niezbędna jest diagnostyka, która pozwala na dalsze leczenie.

Jak leczyć kocią biegunkę?

Leczenie rozwolnienia u kotów ma charakter objawowy. Weterynarz może zalecić preparaty ograniczające ilość stolca. Jeśli zwierzę jest odwodnione i osłabione, niezbędne będą kroplówki lub wlewy dożylne, które pozwalają wzmocnić organizm, aby miał siły sam zwalczyć biegunkę.

Inne metody leczenia zależą od przyczyn rozwolnienia. Jeśli jest ono spowodowane niewłaściwym pożywieniem, wystarczy zmienić kocią dietę lub usunąć z niej składniki powodujące tego typu problemy, np. mleko krowie. Dużo trudniejsze jest leczenia kotów z zatruć, a jego przebieg oraz efekty zależą od ogólnego stanu i siły zwierzęcia. Lekarz może stwierdzić także na podstawie badania kału i krwi kota obecność pasożytów, które zwalczane są odpowiednimi preparatami odrobaczającymi.

Jakie jedzenie podawać kotu w razie występowania biegunki?

Najważniejszym obowiązkiem właściciela kota cierpiącego na biegunkę jest nie dopuścić do odwodnienia się i osłabienia zwierzęcia. W tym celu warto co jakiś czas podsuwać zwierzęciu miseczkę z wodą, zachęcając łagodnie do jej wypicia. Jeśli wśród objawów towarzyszących biegunce występuje też zmniejszenie apetytu, można spróbować podać mu ugotowanie i rozdrobione mięso z kurczaka, rozprowadzając je w wodzie. Znajdujące się w mięsie aminokwasy przyczyniają się do wytwarzania przeciwciał zwalczających bakterie, a posiłek z pewnością wzmocni nieco osłabione zwierzę.