Strona główna » Blog » Choroba cushinga u psa
  • NIP: 7891793996

Choroba cushinga u psa

Choroba Cushinga u psa to choroba o podłożu przewlekłym. Polega na upośledzeniu pracy nadnerczy i znacząco wpływa na samopoczucie, kondycję oraz wygląd i zachowanie psa. Sprawdź, jak rozpoznać chorobę, które psy są najbardziej na nie narażone i co robić, gdy zespół Cushinga zostanie stwierdzony u naszego czworonoga.

Zespół Cushinga dotyka najczęściej starsze psy, znajdujące się w średnim lub starszym wieku. W przebiegu schorzenia, rozregulowaniu ulega wydzielanie hormonów nadnerczy. Ma to wpływa na wiele narządów w ciele zwierzęcia. Dolegliwości towarzyszące chorobie mogą dawać o sobie znać przez długie miesiące zanim padnie diagnoza. Często taka diagnoza przychodzi zbyt późno, gdy szans na całkowite wyleczenie są już zaprzepaszczone. Jakich objawów więc nie należy lekceważyć?

Choroba Cushinga - objawy

Po pierwsze, jeśli pies oddaje częściej niż zwykle mocz, przy jednoczesnym zwiększeniu się jego apetycie na wodę, może to dawać nam powody do niepokoju. W większości przypadków jednak takie zachowanie oznacza po prostu to, że temperatura powietrza jest wysoka, a pies naturalnie potrzebuje się schłodzić i szuka miski. Wówczas nie jest to powód do niepokoju. Jeśli jednak pies częściej niż zwykle pije wodę, a częstszemu niż zwykle oddawaniu moczu towarzyszy też przypadłość okresowego nietrzymania moczu, wówczas sprawa jest już ewidentna - trzeba udać się do weterynarza.

Choroba Cushinga związana jest też z występowaniem wzmożonego apetytu u psa. Jest to spowodowane zwiększonym wydzielaniem kortyzolu do krwi. Psy z chorobą Cushinga mają słabe nóżki, są otłuszczone w częściach brzusznych, widoczne jest też ogólne osłabienie mięśni. Leczeniu towarzyszy podawanie sterydów, które z kolei negatywnie wpływają na stan wątroby. Pies ciężko dyszy, sapie, jest apatyczny i często śpi.

Choroba Cushinga u psa - rokowania

O tym, jakie są rokowania dla psa z chorobą Cushinga decyduje wiek zwierzątka, a także od tego, w jakiej jest kondycji. Psy wygłodzone, które urodziły się z niską masą urodzeniową, zestresowane, poradzą sobie najgorzej. Ważne jest także to, czy właściciel psa jest zaangażowany w proces zdrowienia zwierzęcia. Najmłodsze psy, zadbane i dobrze odżywiane mogą wytrzymać z chorobą nawet 4 lata. Starsze natomiast, według statystyk, mają średnio 30 miesięcy życia od momentu diagnozy. Życie psa z chorobą Cushinga może wydłużyć operacja wycięcia nadnerczy. Operacja nie jest jednak skuteczna, gdy choroba przekształca się w raka z przerzutami. Należy do tego oczywiście dodać fakt, że sama choroba Cushinga nie zabija tak szybko, jak towarzyszące jej choroby starczego wieku. Polecamy karmę dla psów z chorobą Cushinga.

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog
Nie pokazuj więcej tego komunikatu