Strona główna » Blog » Kleszcze u psa - co robić ?
  • NIP: 7891793996

Kleszcze u psa - co robić ?

Kleszcze to pasożyty, które zagrażają nie tylko ludziom. Sierść psa powinniśmy dokładnie obejrzeć po każdym wyjściu na spacer do lasu, a także regularnie sprawdzać stan skóry czworonoga, gdy ten wyprowadzany jest jedynie na spacer w mieście.

Jakie choroby mogą wywołać kleszcze u psa?

Kleszcze są najbardziej żywotne między marcem a październikiem, a więc wtedy, gdy spędzamy z naszym czworonogiem najwięcej czasu na zewnątrz. Choroby wywoływane przez kleszcze mogą być nieoczywiste dla człowieka, jednak są niezwykle groźne dla czworonoga. Mogą doprowadzić nawet do jego śmieci. Jest to, na przykład, borelioza, bebeszjoza, arlichioza lub anaplazmoza. Niełatwe w przebiegu może być też odkleszczowe zakażenie chorobą odkleszczową.

Jak znaleźć kleszcze na skórze psa?

Kleszcze najchętniej wchodzą w ciemne i ciepłe miejsca, czyli we wszelkie zagłębienia skóry. Najczęściej można znaleźć je pod obrożą, w pachwinach, pomiędzy palcami i na łokciach.

Co zrobić, gdy zauważymy kleszcze u psa, lub, co gorsza, pierwsze objawy chorób odkleszczowych?

Bardzo istotne jest jak najszybsze usuniecie kleszcza z organizmu naszego czworonoga. W jaki sposób usunąć kleszcza z organizmu psa? Przebieg operacji jest taki, jak w przypadku wyciągania pasożyta z ciała człowieka. Chwytamy go pęsetą i wyjmujemy, starając się nie przerwać jego ciała. Nie smarujemy go masłem, nie kręcimy jego szyją, nie ściskamy kleszcza. Nieprawidłowe obchodzenie się z kleszczem u psa może spowodować wciśnięcie zawartości jego ciała do ciała psa. Po wyjęciu kleszcza należy sprawdzić, czy w skórze czworonoga nie pozostały cząstki żyjątka. Nawet niewielka drobina może doprowadzić do rozwinięcia się groźnej choroby. Jeśli zdarzy się, że operacja usunięcia kleszcza przebiegła z komplikacjami (na przykład: w ciele psa została główka kleszcza), wówczas najlepiej jest udać się do weterynarza, który skutecznie wyciągnie całego pasożyta i wyczyści ranę. Po usunięciu kleszcza należy posmarować rankę wodą utlenioną, spirytusem lub środkiem odkażającym.

Jak zabezpieczyć psa przed kleszczami?

Jeśli konieczność usuwania kleszcza powtarza się często, warto zainwestować w specjalne narzędzia, które ułatwiają robienie tego w sposób bezpieczny. Są to specjalne haczyki, dostępne w sklepach weterynaryjnych. Dobrym pomysłem jest także kupienie psu specjalnej obroży odstraszającej kleszcze lub spryskanie jego sierści specjalnym sprayem. Działa on odstraszająco na kleszcze i inne insekty. Pomocne mogą okazać się specjalne tabletki, podawane z jedzeniem, a także krople.

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog
Nie pokazuj więcej tego komunikatu